Med dyb indsigt i dine kunder og deres respons på din kommunikation kan du øge værdien af din markedsføring.
Hvorfor målgruppekendskab er essentielt
Når du målretter din kommunikation efter din målgruppe, øger du chancen for at markedsføringen leder til køb.
Hvis du gerne vil ramme plet hver gang og sikre, at du kommunikerer hensigtsmæssigt til dine potentielle kunder, er det vigtigt, at du har styr på, hvem din målgruppe er. Det skyldes at forskellige målgrupper reagerer på forskellig former for kommunikation.
Det er vigtigt, at du har styr på din målgruppe hver gang, du laver markedsføring, så du ikke kaster penge ud af vinduet. Hvis din markedsføring skal være mest mulig værdifuld, skal du hele tiden opdatere dig på, hvordan din målgruppe udvilker sig, og hvilken form for kommunikation, der giver mest respons.
Hvordan finder du din målgruppe?
Der er flere parametre, der er med til at afgrænse din målgruppe. Hvilken type virksomhed har du? Hvilke kunder har du i forvejen, og hvem er dine drømmekunder? Hvem køber dit produkt? Det er også væsentligt at stille sig selv spørgsmålet; hvem har de behov som netop mit produkt dækker?
Disse spørgsmål kan du finde svar på gennem en målgruppeanalyse. En undersøgelse som har særlig fokus på karakteristika, adfærd og behov hos en specifik gruppe af dine potentielle kunder. Det er også væsenligt at indrage parametre som alder og køn, geografisk placering og interesser.
På den måde kan du danne dig et billede af, hvordan din stereotypiske kunder ser ud, og målrette din kommunikation til netop denne type kunde.
Hvad skal du bruge det til?
Du får dyb indsigt i dine kunder og får viden, om hvad der leder flest mulige kunder til et køb. Hvis du ved hvilken slags kommunikation, din målgruppe har størst respons på, kan du effektivisere din markedsføring og få mest muligt ud af din markedsføringskroner.
Du vil vide hvilke budskaber og fraser, du skal bruge for at tiltrække dine drømmekunder, og hvilke platforme du skal bruge.
Undgå at kommunikerer forkert og miste potentielle kunder.
Emotionelle Kundetyper®
Emotionelle Kundetyper® kan hjælpe din virksomhed med at analysere din målgrupper og opsætte marketingværktøjer. Dette sikrer, at du undgår at spilde penge på ineffektiv online markedsføring og i stedet bruger pengene der, hvor du får kunder.
Det er et værktøj du kan bruge til at få indsigt i dine kunders købsmotiver. Der er fire emotionelle kundetyper og disse har vidt forskellig købsadfærd og reagerer på forskellige typer af sprog, farver og motiver.
Med Emotionelle Kundetyper® kan du sagtens sælge til alle 4 typer, men du kommunikerer kun til én.
Når du konsekvent fokuserer på én kundetype i hele din markedsføring, sikrer du, at din markedsføring hænger sammen. På den måde bliver dit brand og din kommunikation ensartet og tydeligt, så du kommunikerer det du kan levere.
Få rådgivning om din målgruppe
Som din uvildige marketingrådgiver kan jeg hjælpe dig med at få styr på din målgruppe, så du ved, hvordan du skal kommunikere og vælge platforme.
Du vil tilmed få en kundetyperådgivning, hvor vi sammen vurderer hvilken kundetype, der bedst passer på din forretning og dit produkt.
På den måde undgår du at ramme ved siden af, og du ved, at du kommunikerer direkte til dine potentielle kunder.