Er Google Analytics ulovligt?

Det korte svar er ja. Den almindelig Google Universel Analytics blev den 21. september 2022, af det danske datatilsyn, konkluderet ulovligt.

Datatilsynet skriver: “at værktøjet (Google Analytics) ikke kan benyttes lovligt uden videre. En lovlig brug forudsætter implementering af en række supplerende foranstaltninger ud over de indstillinger, Google stiller til rådighed.”

Hvad skal du gøre, hvis du i dag bruger Google Analytics

Indsamler du data med Google Universel Analytics, er det uanset hvad tid til at skifte løsning. Fra 1. Juli 2023 vil det nemlig ikke længere være muligt at indsamle ny data med Universel Analytics. Det du kan gøre er at overføre dine data til Google Analytics 4 – det er en nem løsning. Alternativt skal du ud og finde et andet analyseværktøj.

Men er Google Analytics 4 ikke også ulovligt?

Vi ved endnu ikke om GA4 (Google Analytics 4) vil indsamle data på en måde, der kan være i strid med EU-regler – det er EU ved at se på.

GA4 er nemlig ikke blot en opgradering af Google Universel Analytics, men en helt ny måde at indsamle data på.

Hvad er problemet med Google Analytics?

Google Analytics opbevarer persondata, der sendes til USA, og da USA ikke har samme regler som i EU, så lever denne opbevaring af persondata ikke op til EU’s GDPR lovgivning. Dette er dog i Google Analytics standardopsætning.

Alternative analyseværktøjer

Der findes flere forskellige analyseværktøjer derude, men det jeg selv bruger er Zoho PageSense. Hvis du ikke tidligere har hørt om Zoho og deres applikationer, så er det måske et kig værd. Zoho har nemlig rigtig mange applikationer og deriblandt PageSense, som er et værktøj du kan bruge til analyse af din hjemmeside.

Funktioner i PageSense, som jeg finder relevante

Du kan selvfølgelig se de helt gængse data som sidevisninger, kanaler og kilde/medium, men du kan også virkelig nemt sætte mål op, som du kan måle på. 

Hvis du for eksempel vil have dine hjemmesidebesøgende til at gøre noget helt bestemt på din hjemmeside kan du opsætte et mål, så du nemt kan tjekke om du når dette mål – lidt ligesom konverteringer i Google Analytics. 

I PageSense kan du også opsætte funnels, som du gerne vil have kunder til at gå igennem og lave analyser på, om det så rent faktisk er det de gør. Du kan lave heatmaps og optagelser – du har måske hørt om systemet Hotjar, som kan det samme. Du kan også analysere på hvor mange der udfylder de formularer, som du har på din hjemmeside. 

Desuden er det i PageSense også muligt at lave A/B test, URL test og du kan lave helt specikke tilrettelser for besøgende som kommer fra for eksempel sociale medier eller er nye besøgende. Som om dette ikke er nok, så kan du også lave polls, notifikationer og pop-ups baseret på hvad de besøgende gør på din hjemmeside.

Nysgerrig på prisen, så tjek det her: https://www.zoho.com/pagesense/pricing.html